Hell,funny my bro!

  Sorry for my language (again) but this one so damn funny lah ^.^' haha....Why?

One day (today),my youngest brother he do something that bloody funny (for me).Dia buktikan kepada aku walapupun badan saja besar serta lemak meliputi tulang-tulang yang ada kalau dah berat melebihi yang sepatutnya ditimpa ke atas berat yang lebih ringan memang akan terjadilah sesuatu perkara yang tak diduga akan berlaku...haha

     It's not that i wanna laugh sebab dia sakit tapi sebab cara dia met with that kind of fortune buat aku gelak terbahak-bahak.Hello,sebagai kakak memang lah aku risau tapi bila dia cerita macam mana boleh berlaku memang aku dah tak tahan nak tergelak.Bermulalah cerita aku yer, sebenarnya adik aku TERjatuh diatas jalan raya yang tak basah tak da hujan tak licin semua lah.

     Macam mana dia terjatuh korang bayangkan korang jalan secara tiba-tiba korang terjatuh , muka belah tepi terseret and tangan lak terhimpap dengan badan korang so itu lah yang terjadi.Aku pun pelik macam mana boleh dia jatuh macam tu.And the most funniest part (aku rasalah) bila my second brother called my parents and inform them with traumatic voice.My younger bro balik rumah dulu,chill for a moment lepas tu abang dia suruh letak tangan atas meja baru lah nampak tangan adik dia bengkok.Bak kata adik aku 'abang tutup mulut lepas tu mata dia besar macam nak telan orang'...haha after that baru dia called our parents and my second bro tak berani nak pergi tengok our younger bro sebab trauma (he rather go for futsal than be in trauma-look).Yeah his kinda scared kalau benda-benda macam ni...

     Cakap pasal tangan patah,bukan semua tangan patah k.Ada tempat-tempat tertentu and also ada nama-nama dia.Tangan aku aku patah kat 1/3 medial and distal part at radius bone with 25 degree dislocation (siapa yang belajar medic tahulah kan?)

APA TU?
Almost the same like this lah just (like what my mom said).Aku tak ada kat hospital time doctor check sebab aku tengah on the way balik rumah (dapat tweet from my second brother cakap tangan our younger brother patah).Let me describe bout this k :)
Start with knowing you forearm bone ^.^ :

  • Tulang yang besar tu nama dia Radius Bone
  • Tulang yang kecik tu nama dia Ulna Bone
  • and other small bones tu ada tulang yang ada kat tangan kita (telapak tangan)
  • Ulna Bone and Radius Bone together connected to Humerus bone.
What will happen?

   Apa yang akan terjadi ialah,doctor akan 'tarik' and cast (with plaster of paris) ur forearm up until humerus (kalau terjadi pada orang muda,macam gitulah sebabnya physiology bones kita).If we're not moving our shoulder and our fingers,kemungkinan ada untuk dapat shoulder stiffness adalah sangat besar 0.o So if lah korang dapat fracture macam nie,rasanya better korang gerak kan shoulder and fingers korang tu.Nanti tak lah susah nak gerakkan tangan lepas Cast tu dibukak.
    Usually korang kena pakai cast nie around 1 or 2 month (depend kat bone tu dah heal ke belum).Lepas tu baru lah korang pergi ke physiotherapy untuk rawatan selanjutnya ^.^

Knowing you bones.

     From this picture korang dah boleh tahukan mana satu ulna mana satu radius and mana satu humerus :) This only the basic part of our bone.Kalau nak tahu lebih lanjut,aku syorkan korang pergi cari buku anatomy and physiology kat National Librabry okay :)

p/s:To my brother,i love you both eventhough korang selalu cari pasal dengan aku.Without you guys i will not know what is love between siblings :) Thank you coz be my bloody funny bro ^.^


Comments

Popular Posts