Dah sebulan beberapa hari dah masuk sem baru :) Yeay, but not so yeay T.T Result keluar, ya ampun buk... apahal ler dengan aku nie TT.TT But, kata orang...kalau tak jatuh anda tak kan tahu rasanya :) So maybe ada hikmahnya kenapa result aku macam tu ;') Positive be positive ^.^

   Well, sem baru nie dah duduk hostel so most of the time aku habeskan masa sama ada study or tido :D student, kalau habes class tak sah kalau tak tidur :p hehe.Tapi, kalau asyik macam tu sampai bila hidup tak poductive -.-! As a malaysian, we need to be active and productive. Bukan nak lemah longlai sebab penat.Penat itu satu alasan!So, ape yang aku buat, aku start buat daily schedule so aku tahu macam mana nak manage masa aku.Most of my time habes kat study, but seriusly even ada daily schedule pun kadang-kadang aku tak ikut jugak.So, it is important to keep on the track if you have daily schedule!Kalau tak, terlajak lah kau labu.

   Ramai orang kata, nak sesuatu perkara or activity tu melekat dengan kita, mengambil masa selama 3 minggu.Sekejap je pun.So try to keep on the track buddy!Ibarat buat experimental research study, aku try keep on track for 3 weeks :) Alhamdullilah, dapat jugak aku ikut walaupun kadang-kadang tak ikut, disebabkan masalah-masalah tertentu ^.^ and jangan mudah putus asa. Kalau putus asa bukan je Allah swt tak suke, malah kite nie ibarat LOSER sebab senang putus asa.

   Senang je kalau nak buat daily schedule nie, make sure apa yang korang nak buat (the most important thing)  tu dulu baru tulis masanya.Ibarat student macam aku nie...aku ambil masa yang agak lama untuk study satu tajuk Respiratory Disease (RD). So aku buat dari pkul 8 pm to 9 pm untuk study satu tajuk RD nie and 6.30 am to 7.30 am untuk refresh balik.To me, subject nie sangat penting sbb saya sangat suka kan RESPIRATOR DISEASE!

   Kedua, make sure time tidur korang cukup 6 jam (sekurang-kurangnya)... kalau terkurang, terlebih nanti mengantuk dalam kelas. example korang nie suka study tengah-tengah malam, so tak yang lah study waktu pagi. Bagi yang kelas start pukul 9am tu bagus lah coz leh spend masa sikit utk tidur and for yang islam tu  bagi aku, lepas subuh tu tak yah lah tidur...study or exercise lagi bagus :) sembahyang itu yang penting.Banyak research yang mengatakan sembahyang subuh nie ibarat satu exercise or therapy for your soul and your mind :) Tak percaya try buat okay.

   Ketiga, like i said before, exercise! Itu sangat-sangatlah penting untuk students coz bukan saja dapat melancarkan pengaliran darah tapi bagus untuk stamina kita.Tak de lah dalam kelas nanti tersenguk-senguk (bukan tanda setuju, tapi mengantuk!) :D. Bila badan sihat, otak pun cerdas! Untuk seminggu dua (bagi yang baru nak mula tu) memang penat ya amat! Tapi, if kau cekalkan hatimu, mesti kau dapat buat punya ^.^ Tak nak jogging pun tak pelah, jalan-jalan pun dah bagus tak pun paling senang turun naik tangga, jangan gunakan lif. Bagi mereka wanita, memang tersangatlah malas untuk bersenam. Cantik nak senam tak nak.Kau nak apa?Susu, jamu, ubat or diet tu semua tak berkesan kalau tak bersenam.So, bersenamlah kamu yer :)

   Itu saja dari aku untuk kamu :) Like i said, jangan mudah putus asa.Dalam dunia nie kalau putus asa, anda adalah LOSER.

Comments

Popular Posts